イベントを読み込み中
1/
23
(金)

SIXTOO Japan Tour 2026

OPEN:22:00 | ADV 2500円+1D | Door 3000円+1D
イベント画像

LIVE:
SIXTOO
特異点+ディノサウロイドの真似
bundead+猿吉+本田Q+JK

DJ:
T.CONTSU
GAJIROH
井上潤一

FOOD:
SPICE HEAVEN KYOTO

伝説のアンダーグラウンドヒップホップ集団<Anticon>のメンバーであり、名門レーベル<Ninja Tune>からの名盤『Chewing On Glass & Other Miracle Cures』をリリースしたことでも知られる「Sixtoo」が京都へ!

2026/1/23 - - OPEN:22:00
ADV 2500円+1D
Door 3000円+1D


ARTIST INFO

Sixtoo

カナダにおいて、ヴォーン・ロバート・スクワイアほど文化的・音楽的に多大な貢献を果たした現役の独立系アーティストを見つけるのは困難だろう。この主張は、音、視覚言語、文化工学、物理的デザインを織り交ぜた彼の称賛に値する作品群によって裏付けられている。その中でも、シクストゥー名義でのオリジナル作品は、独立系ビートベース音楽において最も重要な作品群の一つとして今なお色褪せない。

過去30年間でスクワイアは数百もの音源を制作。シクストゥー名義での圧倒的な作品群は90年代から00年代のアンダーグラウンド・ヒップホップのサウンドを定義づけた。その制作物の影響はジャンルを超えて響き渡り、バックパック・ビートメイカーからメインストリームのポッププロデューサーに至るまで、多くの音響的青写真は彼が小規模なシーン、コミュニティ構築、会場運営、クラブナイト、レーベルに直接貢献した軌跡に遡る。

スクワイアは数多くの伝説的アーティストやレーベルのプロジェクトを手掛け、マタドール・レコード、モールメン・レコード、ムービング・シャドウ、ワープ/レックス、ニンジャ・チューン、モール・ミュージック、バーティカル・フォーム、エピタフ、コッホ、アンティコン、マッシュ、A.S.L.シングルズ・クラブ、トゥルー・ロマンス、そして自身が2000年代に設立したカルト的レーベル、ブリー・レコードなど、影響力あるレーベルから作品をリリースしてきた。

『30』では、スクワイアは、ニンジャ・チューンからの前作で中断したところから、おなじみの領域に戻っています。そのサウンドは、Sixtoo の制作の武器として最もよく知られるツール、SP1200、難解なサンプル、ビンテージのシンセ、そしてゆったりとしたターンテーブルのファンクに大きく依存しています。簡単に言えば、これはスクワイアにとってこれまでで最も首尾一貫したプロジェクトです。

この音楽は、スクワイアの長年の協力者であり親友でもある作曲家、アンドルー・ゴードン・マクファーソンと共同で作曲されました。「Sixtoo によるプロデュース」という言葉の代名詞である、暗く、複雑で、空間的なプロダクションを体現しています。特徴的なクランチーなドラム、メロディックなエレクトロニクス、フィルム・ノワール的な雰囲気はそのままに、針の先のような細部までこだわった、洗練されたモダンなサウンドデザインとバランスが取れている。30年にわたる作品から影響を受け、音楽の現状を真摯に反映したものとなっている。

『30』は、自律性と自給自足を優先した自主制作プロジェクトである。ストリーミングプラットフォームは利用せず、物理的なメディアも限定販売となる。『30』のフィジカルリリースと並行し、包括的なウェブプラットフォームが全新作を収蔵。スクワイアの深層アーカイブが史上初めて公開される。

これは増殖する機会主義者と詐欺師の風景からの逃避を讃える芸術だ。自己への責任感が牽引するプロジェクトであり、他者にも同様の行動を促すインスピレーションとなるべき作品である。

端的に言えば、これがシクストゥーの信奉者たちが17年間待ち望んだものなのだ。

———-

You would be hard-pressed to find a living independent artist in Canada with as many relevant cultural & musical contributions as Vaughn Robert Squire. This statement is evidenced by his celebrated canon that weaves together sound, visual language, cultural engineering & physical design. Among this output, Squire’s original productions as Sixtoo have endured as one of the most important bodies of work in independent beat-based music.

Over the past three decades, Squire has produced hundreds of recordings. His monolithic output as Sixtoo helped define the sound of 90s and 00s underground hiphop. The audible influence of his productions stretches across genres; from backpack beat-makers to mainstream pop producers, many sonic blueprints trace back to his direct contributions to small scenes, community building, venues, club nights and labels.

Squire has produced projects for many legendary artists and recording imprints, releasing on impactful labels such as Matador Records, Molemen Records, Moving Shadow, Warp/Lex, Ninja Tune, Morr Music, Vertical Form, Epitaph, Koch, Anticon, Mush, A.S.L. Singles Club, True Romance, and his own 2000’s cult imprint, Bully Records.

’30’ sees Squire return to familiar stomping grounds, picking up where his last Ninja Tune release left off. Its sound leans heavily on the tools most closely associated with Sixtoo’s production arsenal: the SP1200, obscure samples, vintage synths, and loose turntable funk. Put simply, it is Squire’s most coherent project to date.

The music was co-written with Squire’s long time collaborator and close friend, composer Andrew Gordon Macpherson. It embodies the dark, complex, and spatial production that is synonymous with the words “produced by Sixtoo”. The signature crunchy drums, melodic electronics and film-noir atmosphere are all there, balanced with needlepoint detail and refined modern sound design. It’s a sincere reflection on the current state of music, pulling influence from three decades of output.

‘30’ is an independently produced project that prioritizes autonomy and self-sufficiency. No streaming platform. Limited physical. Alongside the physical release of ’30’, a comprehensive web platform houses all new work and for the first time ever, opens up Squire’s deep archives.

This is art that celebrates escapism from the landscape of multiplying opportunists and frauds. It’s a project led by accountability to self. It should serve as an inspiration for others to do the same.

In short, this is what Sixtoo heads have waited seventeen years for.

https://www.instagram.com/sixtoo.productions/

DJ T.CONTSU

DJ T.CONTSU aka MONGOIKA . ON TODA .
東京出身。現在は広島県尾道市に移住し、倉庫のようなスペースにて不定期で音楽イベントやポップアップなどを開催している。

https://www.instagram.com/suikanobin/

  • Club METRO
    〒606-8396
    京都市左京区川端丸太町下ル下堤町82
    恵美須ビルB1F(京阪神宮丸太町駅2番出口)
  • 075-752-4765
HEAD OFFICE

Zac Up Co,LTD

〒606-8396 京都市左京区川端丸太町下ル下堤町82 恵美須ビル2F 東
Tel: 075-752-2787 Fax: 075-752-2785

PAGE TOP